Acrogym is spektakel: je maakt acrobatische sprongen, samen met anderen bouw je piramides en spring je soepel weer van elkaar af, en er wordt met de bovenpartners gegooid. Het lijkt soms wel circus! In deze toelichting kun je lezen hoe jij ook mee kunt doen aan deze spectaculaire vorm van turnen.

 

Samen
Bij acrogymnastiek is samenwerking enorm belangrijk. Alle oefeningen worden op muziek uitgevoerd in twee- drie- of viertallen. Acrogym is geschikt voor zowel jongens als meisjes, en de leeftijden lopen uiteen van 5 tot 30 jaar. Het is belangrijk om goed samen te werken, omdat het best gevaarlijk kan zijn.  Je bouwt tenslotte samen mooie piramides.

 

Evenwicht
Gevoel voor evenwicht is heel belangrijk bij acrogymnastiek. Tijdens de lessen krijg je daarvoor veel oefeningen. Je moet je daarvoor goed kunnen concentreren en letten op je partner: samen moet je immers in evenwicht zien te komen en blijven om bijvoorbeeld op de schouders te kunnen staan.


Spieren
Tijdens de training krijg je veel spanningsoefeningen, die zorgen dat je sterke spieren krijgt. Door goed aanspannen van de spieren wordt je lichaam ook veerkrachtiger en stabieler. Bovendien krijg je een goede lichaamshouding. Om op een goede manier acrogymnastiek te kunnen beoefenen moet je veel zekerheid uitstralen. Niet twijfelen, maar gewoon doen. Natuurlijk nadat je eerst onder veel begeleiding geoefend hebt. Stapje voor stapje oefen je met de partner(s), vaak op muziek. Als je veel elementen beheerst, kun je dat laten zien aan anderen. Dat kan in een demonstratie, en als het heel goed gaat, kan je zelfs meedoen aan wedstrijden.

 

Creativiteit
Je kunt ook veel eigen ideeŽn kwijt binnen de acrogym. Samen met je partner(s) zoek je naar nieuwe houdingen, gymnastische sprongen, variaties en vloeiende verbindingen van de ene beweging naar de andere.

 

Oefeningen
Doe je mee met wedstrijden, dan laat je je oefening zien op een vloer van 12 bij 12 meter. Je werkt hierbij samen met je partners op muziek. Je oefening bestaat uit balans-elementen en/of  tempo-elementen die je samen uitvoerd, en elke oefening bevat individuele elementen die gelijktijdig uitgevoerd moeten worden. De lenigste, jongste en lichtste turn(st)er werkt meestal als bovenpartner en de sterkste, grotere, oudere en zwaardere turn(st)er is ideaal als onderpartner.
 
Enthousiast?
Lijkt het je ook leuk om eens mee te doen? Dat kan op maandagavond van 17.00 tot 18.00 in de acrohal aan de Molendijk Noord 51 in Rijssen.  Je kunt dan een aantal proeflessen volgen, om te kijken of de acrogym iets voor jou is. Je bent van harte welkom!

 

Voor meer informatie kunt u mailen met acrodosrijssen@hotmail.com